[teknival, czechtek, policejní násilí, lidská práva, lži politiků]
englishprotestykulturavideomédiahumorczechtek

CzechTek WebLog

Cenzura: Česká televize dnes neuvede dokument o Vladimíru Hučínovi (MF DNES)


2006-11-7, 10:20:00 • Média
Hučín se do vysílání nedostal
(Luboš Mareček, MF DNES – jižní Morava, 2. listopadu 2006)


Česká televize si nechá ohlášený dokument o vytrvalém odpůrci komunismu nejprve schválit

Brno – Televizní dokument o zarputilém bojovníkovi proti komunismu Vladimíru Hučínovi se na obrazovku zatím nedostane. Půlhodinový snímek Martina Vadase, který vznikl v brněnském studiu pod názvem Pravdě podobný příběh Vladimíra Hučína a který měla 7. listopadu vysílat ČT2, byl z programu vyřazen. Nikdo přesně nedokáže říci proč.

"Vedení řeklo, že ten pořad odvysíláme, až etický panel posoudí jeho objektivitu a vyváženost. Téma, kterému je pořad věnován, je velmi citlivé," uvedl mluvčí České televize Martin Krafl. Přiznal, že uvedení dokumentu inzerovala televize už v některých průvodcích. I tak bylo podle něj naplánováno pouze předběžně. "Data vysílání se mohou upravovat ještě tři týdny před uvedením," dodal Krafl. Webové stránky televize včera v nabídce dokumentární pořad neměly. Takováto pomyslná diskvalifikace je svým způsobem jedinečná. Etický panel, který je nezávislým sborem šesti lidí, dosud řešil případné stížnosti na vyváženost pořadu vždy až po jeho uvedení.

Martin Vadas měl včera snímek představit novinářům v brněnském studiu ČT. Sám nakonec udělal privátní projekci v Praze. Časosběrný dokument vznikal přes čtyři roky. "Dokončil jsem jej 14. srpna," řekl scénárista a režisér. Upozornil, že jeho dílo bylo z televizní obrazovky staženo už jednou. "Hučín ohlásil kandidaturu do Senátu, a vysílání bylo zrušeno," poukázal Vadas, který žádné oficiální stanovisko televize nemá.

Vadas původně dokument nabízel do hlavního města na Kavčí hory, nakonec uspěl v Brně. Tvůrce přiznává, že si s jeho dílem může televize de facto dělat, co chce, až do 6. listopadu, do kdy na něj má licenci.

Jeden ze členů etického panelu, publicista Jiří Peňás, byl pozastavením pořadu více než zaskočen. Vadasovo dílko zhlédl právě při včerejší pražské projekci. Objektivita a nevyváženost, kterou bude jako člen speciální komise muset posuzovat, jsou podle něj jenom slovíčkaření.

"Mě na tom dokumentu zajímá jeho závažnost a důležitost a o té nemám vůbec žádné pochybnosti," uvedl. Pořad by podle Peňáse měl určitě být vysílaný.

Rada České televize schválila vznik takzvaného etického panelu, který tvoří nezávislí odborníci, před dvěma lety. Jeho členy jmenuje generální ředitel televize. V současné době tvoří pětičlenný sbor profesor Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a advokát Petr Hajn, předsedkyně Akademie věd Helena Illnerová, předseda nevládní neziskové organizace Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský, novinář Jiří Peňás a redaktor zpravodajství ČT Zdeněk Velíšek.

Etický panel se podle Peňáse schází zhruba jednou do měsíce a přezkoumává jednu až dvě stížnosti. Peňás upozornil, že o kvalitách pořadu ještě před jeho uvedením dosud nerokovali. Navíc zdůraznil, že na včerejší promítání si zašel soukromě.

"Že o dokumentu budeme musel jednat, mě dosud nikdo z České televize oficiálně neinformoval," doplnil novinář a publicista Peňás.

Režisér tvrdí, že o 7. listopadu jako o datu vysílání se dozvěděl od dramaturgyně pořadu minulý čtvrtek. Dokument vznikal tak, že Vadas sledoval čtyřleté dění okolo Hučína. Navíc, jak sám říká, na vlastní náklady.

- – -

Kdo je Vladimír Hučín?

Někdejší disident, známý antikomunista, bývalý důstojník tajné služby BIS. Za komunistické éry strávil čtyřicet měsíců ve vězení. Trestán byl za roznášení letáků, za kritiku tehdejších představitelů, ale i za umístění nálože, která roku 1983 vybuchla u domu komunistického agenta Antonína Mikeše. Na konci června se od ostravského krajského soudu dočkal úplné rehabilitace za svou předlistopadovou činnost, včetně ozbrojeného odporu proti komunistickému režimu. Letos byl rovněž zproštěn obžaloby z podněcování levicového extremismu.

zdroj a další info na: ..:. geocities.com/rudyjoska :.
pridej.cz

<= starší příspěvek   novější příspěvek => 
vaše komentáře:
[1] Filip Rožánek: To má do cenzury dost daleko, ... (07.11.2006, 10:46:19)
...ale on by jinak Hučín nebyl zajímavý, že.
[2] ruka blogu: 2F.Rožánek (07.11.2006, 10:56:23)
mno.. ok, možná cenzura je trochu přehnané, ale postup televize je zcela urcite sporny a podivny .. je fakt ze Hučin a spol. nekdy zbytecne řvou a přehaneji, ale vzhledem k tomu co si prozil je to pochopitelne, ..a hlavne rvat by meli ostatni, jenze ty na to s**** ... zpusoby CT mimochodem tvrde kritizoval i Eric Tabery v aktualnim cisle Respektu a ilustroval to i kauzou Hucinova dokumentu
[3] Filip Rožánek: (07.11.2006, 11:11:47)
Postup televize je naprosto normální, dělá se z toho haló jenom proto, že je tam jméno "Hučín" a "Vadas".

A to, že něco kritizoval Erik Tabery, v dané věci fakt nehraje roli :)))))
[4] ruka blogu: 22FR (07.11.2006, 11:22:48)
dobře nazor nekoho kdo neni ve fanklubu Hucina nezabral ... a co tohle:

Etický panel se podle Peňáse schází zhruba jednou do měsíce a přezkoumává jednu až dvě stížnosti. Peňás upozornil, že o kvalitách pořadu ještě před jeho uvedením dosud nerokovali

taky nic?

nemluví Peňás pravdu?

rad si to nechám vysvětlit ;)
[5] Filip Rožánek: (07.11.2006, 11:41:13)
Ano, ale to, že o tom ještě nemluvili, neznamená, že o tom mluvit nemohou vůbec - naopak je to dobře, že před vysíláním tohle citlivé téma proberou.

Etický panel je pět lidí, kteří jen sdělí generálnímu řediteli, co si o tom kterém problému nebo pořadu myslí. Není to žádná přehrávková komise, proboha! Etický panel nemá žádné pravomoce - a dost dobře si ani nedovedu představit, že by třeba Helena Illnerová někoho cenzurovala :)).
[6] ruka blogu: epanel (07.11.2006, 12:07:28)
no jiste, ale nikdo prece netvrdi, ze eticky panel je cenzorska komise a hlavne o eticky panel se prvotne nejedna ... jde o to proc musi prave tento dokument nejprve projit EP? navic kdyz to neni obvykly postup (Penas) ... a cela historie (ne)vysílaní dokumentu, jeho stahovani z programu jen nahrava pochybnostem ...


[7] ruka blogu: janek ma podobnej nazor (07.11.2006, 13:24:30)
[8] Filip Rožánek: (07.11.2006, 13:54:20)
Janek plete páté přes deváté... Především pochybuji, že jde o dokument, hrazený z koncesionářských poplatků, spíš ho natočil Vadas za své a teď se snaží inkasovat od televize. Velice pochybuju, že by si to někdo z Kavek objednal.

A proč musí právě tento dokument projít etickým panelem? IMHO prostě proto, že kauzy kolem Hučína jsou tak propletené a plné aktivistických (dez)informací, že chce ČT předejít případným problémům, kdyby se Vadasovo dílo otíralo o někoho, kdo by neměl prostor na adekvátní reakci.

Kdyby totiž ten dokument obsahoval nějakou kravinu, bude za ní popotahována ČT jako subjekt, který ji odvysílal - ne Vadas jako autor. Takže postoji ČT naprosto rozumím a s cenzurou nemá společného lautr nic, byť si to určitá paranoidní skupina lidí může myslet.
[9] ruka blogu: no ... (07.11.2006, 14:22:22)
tak tohle uz zni rozumeji, chapu ze se chtej krejt, jen to mohli udelat sikovneji a nezadavat zbytecne zaminky k dohadum,
jinak bych nerek, ze pripadnym hlavnim vinikem bude CT, vinikem musi byt autor tvrzeni a ne medium, s tim bych polemizoval, ale to uz je o necem jinym
[10] admin: tak nějak to asi bude... (07.11.2006, 20:18:05)
jo jo, tak nějak to asi je - jméno Hučín je záruka velmi rozdílných názorů už i jen napříč pravou částí politického spektra, že asi dost lidí v ČT radši nechce moc riskovat... nešťastnej je ovšem ten způsob jak to "krytí svejch zad" ve finále realizujou - protože ač ten materiál (a je toho mnoho hodin) natáčel Vadas za svý a na svý náklady, tak ten finální půlhodinovej "produkt" už se střihal víceméně "v režii" ČT s tim, že to ČT vysílat bude - a to, jak to už x-krát vysílat měli a skoro na poslední chvíli to stáhli, to fakt musí zákonitě vyvolávat lehce paranoidní myšlenky i u některých neparanoiků...
[11] Roman: No tak teda sorry (07.11.2006, 20:41:21)
... pánové, ale mě připadá nejúchylnější právě to, jak strašně si ČT dává majzla, aby náhodou někomu nešlápla na kuří voko a dotyčný se z toho náhodou neposral. ČT dovádí svojí vizi "vyváženosti" do extrému, kterej hraničí se svobodou projevu. Je to vidět i ve zprávách ostatně. Kdejakou píčovinu musej okomentovat předsedové všech 5 parlamentních stran, i kdyby do toho mikrofonu měli jen prdět - jako že čím dál častějc jen prděj a prvořadým úkolem ČT je všechny ty prdy "vyváženě" odvysílat. To má být televize veřejné služby?

Z případu tohohle dokumentu jsem zhnusenej. Zpočátku jsem byl nasranej, když mi pak Krafl poslal odkaz na složení Etickýho panelu

http://www.ceskatelevize.cz/ct/etickypanel/index.php

trochu jsem se uklidnil. Ty lidi, co tam seděj, to fakt nejsou žádní cenzoři, jsou to autority, který uznávám. Nicméně celej tenhle zvolenej postup, když to teda řeknu hodně kulantně, neukazuje, že by se ČT byla někdy schopná vykázat jakousi statečností...
[12] Roman: Neodvysílali to (07.11.2006, 20:54:10)
Hmmm, tak fakt tam pustili ty příliš nadané děti. Tak nic, no ;-)
[13] krtek: (08.11.2006, 22:40:02)
ČT je tak akorát připosranej domov důchodců,kterej dovede tak akorát soutěžit s Novou a Primou o sledovanost. A když posranýmu důchodcovi Hubačovi zavolá Paroubek nebo ňáký jiný wemeno,dovedou tak akorát kejvat hlavou jak Hurwínek. Je to parta kašparů a za víc písmenek mi nestojí.
[14] TeXB: 2 rudočerný krtek (09.11.2006, 09:37:55)
Máš Recht....jako veřejnoprávní médium sou úplně k hovnu, velkej moloch k ničemu, z tohodle důvodu sem odmítl platit koncesionářský poplatky (fakt je, že už pár měsíců ani na TV nečumi, pče se mi rozbila a zjistil sem, že to de i bez ní, na netu je všeho dost).
[15] ruka blogu: ihned (09.11.2006, 09:53:43)
sou to sraci, na ihned dobre pripomeli starou kauzu se sazkou


Otázku vysílání dokumentu o Hučínovi řešila veřejnoprávní televize jinak, než je v podobných případech běžné. Takzvaný Etický panel ČT, jako vnitřní poradní orgán média, měl o snímku rozhodovat ještě předtím, než ho diváci uvidí. To ale obvykle nedělá. Vyváženost pořadů totiž zpravidla posuzuje až po jejich uvedení. Způsobu rozhodování se podivoval i člen Rady ČT Jiří Voráč. "Televize sice má právo rozhodnout, co do vysílání zařadí. Tento postup však vzbuzuje dojem předběžné cenzury pořadů. Ten pořad byl už přece předem do programu zařazen, což napovídá, že byl shledán nezávadným," říká.
Historie "zakázaných" a posléze "povolených" pořadů se v České televizi do jisté míry opakuje. Před šesti lety byla "odložena" reportáž pořadu Klekánice, která mapovala hospodaření Sazky. Její šéf, Aleš Hušák, totiž pohrozil tehdejšímu řediteli ČT Dušanu Chmelíčkovi, že ukončí smlouvu o reklamě a vysílání sázkových her. Tím by televize přišla o 100 miliónů korun ročně. Dokument se nakonec odvysílal. O čtyři roky později se ale současný ředitel ČT Janeček Sazce i přes protesty reportérů omluvil.

http://ihned.cz//c6-10084490-19713600-002000_d-vedeni-televize-vadi-porad-o-hucinovi
[16] ruka blogu: novinky (09.11.2006, 10:57:41)
tak uz prebrali tradicne v co nejmene kritickem duchu i novinky
http://www.novinky.cz/kultura/ct-stahla-porad-o-hucinovi--nakonec-ho-ale-odvysila_100623_g2e29.html

no tak aspon se to trochu rozmazlo, a CT ma dalsi skvrnu, jednou ji to secteme