[teknival, czechtek, policejní násilí, lidská práva, lži politiků]
englishprotestykulturavideomédiahumorczechtek

CzechTek WebLog

Výzva k aktivnímu odporu proti pochodu neonacistů 10. listopadu 2007 (Židovská liberální unie)


2007-09-27, 18:23:00 • Přišlo e-mailem
Vyzva k aktivnimu odporu proti pochodu neonacistu zidovskou ctvrti ohlasenemu na sobotu 10. listopadu 2007
(25. září 2005)

Vazeni pratele,
jsme temer sokovani zpravou, kterou jsme se dozvěděli z dnesniho vysilani CT 1 a z Hospodarskych novin (citujeme) : "Neonaciste chystaji pochod zidovskou ctvrti Ceským extremistum se podarila pozoruhodna vec. Prazsky magistrat jim v den vyroci Kristalove noci zrejme umozni pochodovat stredem prazske zidovske ctvrti. V tento den, 10. listopadu v roce 1938, pritom naciste zavrazdili nekolik desitek Zidu, na 30 tisic osob bylo odvleceno do koncentracnich taboru...

Adam Cerný: Nahnedly mars v ulicich ghetta?"

Vzdyt totez uz se udalo pred vice nez ctyrmi roky, presne v sobotu 11. ledna 2003, kdy neonacistum bylo povoleno projit s horicimi pochodnemi prazskou zidovskou ctvrti kolem nasich synagog ! Tenkrat vsak vstup do Maiselovy ulice (na krizovatce se Sirokou) zahradilo vice nez 150 clenu ZLU, anarchistu a dalsich odvaznych ceskych i zahranicnich antifasistu a neonaciste neprosli ... !

K pripomenuti teto udalosti Vam v PRILOHACH posilame 2 fotografie a uvodnik o teto udalosti, ktery vysel ve zpravodaji ZLU HATIKVA.

Vyzyvame vsechny cleny ZLU a dalsi pratele, aby byli pripraveni se opet osobne postavit proti dalsi hanebne akci neonacistu, kterym se kupodivu znovu podarilo ziskat povoleni prazskeho magistratu, cozpak ti lide ztratili pamet ?

Po zjisteni hodiny a trasy pochodu neonacistu v sobotu 10. listopadu 2007 Vam posleme dalsi informace. Prosime Vas, preposlete tuto zpravu vsem znamym a rozsirujte ji vsemi zpusoby.

Neonaciste ani tentokrat nesmi projit !

Predstavenstvo Zidovske liberalni unie v CR
ŽLU SE POSTAVILA PROTI OHŇOVÉMU POCHODU NEONACISTŮ
František Fendrych
(Úvodník do zpravodaje Židovské liberální unie v ČR HATIKVA)

Ve druhém lednovém týdnu jsme se z internetových stránek pražského magistrátu dozvěděli, že na sobotu 11.1.2003 byla ohlášena a magistrátem povolena akce: Připomínka obětí holocaustu, pochod pražským Židovským Městem, kolem synagog, kterou ohlásil Petr Kalinovský už 9.12.2002. Nevěřili jsme svým očím, protože Petr Kalinovský je znám jako vůdce neonacistických skupin! Později jsme byli otřeseni zprávami z denního tisku, který přetiskl vyjádření magistrátního právníka Tomáše Lejnara, že „nemáme žádnou zákonnou možnost tuto povolenou demonstraci zakázat“! Oceňujeme úsilí členů vedení pražské židovské obce a Federace židovských obcí, kteří se snažili všemi úředními a právními prostředky dosáhnout zákazu této neonacistické akce. Když jsme se však v pátek 10.1. odpoledne dozvěděli od magistrátních úředníků a městské policie, že uvedená akce je řádně povolena, že ji přes veškeré protesty už nelze zakázat a že se s velkou pravděpodobností uskuteční, rozhodli jsme se jednat. Katastrofální selhání pražského magistrátu bylo možné napravit už jen činem občanského odporu, kterého by se měli osobně zúčastnit především ti, jichž se chystaná provokace bytostně týkala – Židé. Věděli jsme jen o jediné další protiakci, tu vyhlásila anarchistická organizace ANTIFA. Proto ŽLU v pátek 10.1. v 15:20 hodin rozeslala svým členům a přátelům výzvu následujícího znění (Část této výzvy vyšla následující ráno 11.1. v sobotní MF Dnes v příloze Praha na straně D/2):
„Prohlášení předsedy Židovské liberální unie v ČR Františka Fendrycha k ohlášenému neonacistickému pochodu pražskou židovskou čtvrtí:
Židovská liberální unie ostře protestuje proti pochodu neonacistů, který je ohlášen na sobotu 11. ledna 2003 od 17:00 a má projít pražským Židovským Městem s hořícími pochodněmi. Členové Židovské liberální unie se shromáždí v sobotu v 16:45 v Maiselově ulici 18 a spolu s ostatními, kteří proti této akci protestují, se pokusí zabránit přístupu neonacistů k synagogám v židovské čtvrti. Zároveň vyzýváme všechny přátele k účasti na této společné protiakci. V neonacistické provokaci nevidíme uctění obětí holocaustu, jak uvádějí její organizátoři. Naopak nám hořce připomíná Křišťálovou noc, které padly za oběť tisíce Židů a byly zapáleny stovky synagog."


Tuto protiakci jsme viděli jako poslední možnost, jak v této kritické, úředně neřešitelné situaci zachránit židovskou a občanskou čest. Málokdo z nás, členů ŽLU, by měl čisté svědomí, styděli bychom se před svými dětmi a při vzpomínce na naše blízké, kteří zahynuli za holocaustu, kdybychom se přes všechny protestní petice a právní jednání nakonec museli dívat na televizi, jak kolem našich synagog procházejí neofašisté s hořícími pochodněmi, samozřejmě potichu, aby nepobouřili asistující policii. Možná by se poprali v Maiselovce s anarchisty, a to by byl jediný viditelný odpor. Pro veřejnost by bylo jasné, že ustrašení pražští Židé vyčkávají zavření doma, jak to dopadne a jestli jim někdo pomůže, až je neonacisté začnou otevřeně urážet a tahat je za vousy… Jsme nyní hrdi na to, že mezi více než 150 statečnými občany, kteří zablokovali Maiselovku, byla většina Židů. Byli zde lidé z několika občanských sdružení, mediálně známí aktivisté, lidé z Akademie věd, umělci, psychologové, členové různých politických stran, antifašisté a anarchisté, náctiletí i důchodci.

Další průběh událostí je stručně popsán v poděkování, které jsme rozeslali druhý den po úspěšné protiakci, v neděli 12.1. v 16:40 hodin:

„Poděkování předsedy ŽLU Františka Fendrycha účastníkům protinacistického shromáždění:
Děkuji členům Židovské liberální unie a všem přátelům, kteří se v sobotu 11.1.2003 po 16:45 v počtu více než 150 lidí shromáždili v Maiselově ulici. Vážím si jejich občanské statečnosti osobně se postavit proti pochodu neonacistů s hořícími pochodněmi pražskou židovskou čtvrtí, ohlášenému na 17:00. Ještě v 16:50 nám zástupci policie sdělili, že akce pravicových extrémistů je magistrátem řádně povolena a nelze ji už zakázat. Oni prý proto mohou pouze dohlížet a zasáhnout pouze v případě, kdyby docházelo k násilnostem nebo hanobení národa či rasy. Věřím, že právě lidská blokáda Maiselovy ulice přispěla k dodatečnému rozhodnutí magistrátu, který se konečně na poslední chvíli rozhodl demonstraci neonacistů zakázat z důvodu nebezpečí násilných střetů. Skupina neonacistů na náměstí Franze Kafky poté oznámila, že akci ruší a s pochodněmi odešla opačným směrem. Domnívám se, ze zabývat se v takové situaci pouze sepisováním protestních petic v teplých zamčených kancelářích za ochrankou, vyčkáváním, jak to dopadne, a úvahami, proč k tomu vůbec mohlo dojít, by zřejmě hanebnému ohňovému pochodu neonacistů ulicemi Židovského Města kolem našich synagog nezabránilo.

S vděčností a úctou

F.Fendrych, předseda ŽLU"


(Poznámka: Závěrečnými větami svého poděkování jsem nechtěl nijak „deklasovat“ Ty, kteří se protiakce osobně nezúčastnili. Nikoho neobviňuji ze zbabělosti. Chápu, že každý z nás má jinou míru odvahy, odpovědnosti ke své rodině, někomu v účasti zabránilo stáří, někdo byl daleko od Prahy nebo byl nemocen, atd. Chtěl jsem jen vyjádřit své přesvědčení, že v situaci, kdy oficiální instituce sice papírově udělaly po právní stránce vše možné, aby akce neofašistů byla dodatečně zakázána, ale přesto bylo jasné, že žádné další petice nezabrání ohlášenému pochodu neofašistů, musí přijít občanská protiakce, které by se měli zúčastnit i Židé. Ať už by ji vyhlásila kterákoliv významná židovská organizace (ŽO v Praze, Federace ŽO), která mohla požádat i o policejní ochranu, určitě bych přišel a třeba by nás bylo i mnohem více než těch 150. F.Fendrych)

Závěrem této informace si dovolíme uvést některé reakce, které došly po protinacistickém shromáždění v Maiselově ulici na adresu ŽLU a za které jsme vděční:

„Vážený pane Fendrychu, omlouvám se, nebyla jsem tam v sobotu odpoledne – jenom proto, že jsem stará a zmrzlá bába. Ale bylo mi to líto, byla jsem tam v duchu s Vámi a vzpomínala jsem na koncentrák, kde jsme neměli možnost volby, jestli mrznout nebo ne. S Vaším názorem stoprocentně souhlasím, vyčkávat, jak to dopadne, nestačí! A byla-li to především iniciativa ŽLU a Vaše osobní, pak Vám patří dvojnásob dík i za nás seniory. Za pohotovou výzvu a vlastně i za tu rychlou autentickou informaci. Jsem ráda, že jsem členkou Unie a jsem ráda, že v jejím čele stojí tak činorodý a statečný člověk, jakého ve Vás poznávám. Doufejme, že se podobné útoky nebudou často opakovat.

Srdečně zdraví

Vaše Katka Pošová“

„Vážený pane Fendrychu, jsem zcela Vašeho názoru. Bylo to výborné a bude-li třeba, půjdeme příště do ulic znovu!

S pozdravem

Daniela Tamášová“

„Františku, mě taky napadlo, že je v tom prohlášení pro ČTK trošku konfrontační osten, ale po zaslání další korespondence … se věc hned ocitla ve zcela jiném světle. … A ostatně máš pravdu i bez toho: Měli jsme tam být všichni a vedení obce v čele s rabínem v první řadě. O tom není pochyb.

Měj se hezky

Simona Sternová“

„Ahoj Franto, …naprosto s Tebou souhlasím, že není možné řešit zlo pouze poukazováním na to zlo a čekat, kdo to bude řešit.

Přeji Vám pěkný den

Jindra Bauer, ŽO Brno“

„Blahopřeji a uděluji kytičku s pochvalou. …

Petr Weber, předseda ŽO Brno“

„Díky za dopis – kdybych neležel v posteli, kam se zase chystám /totální prochladnutí/, tak bych tam určitě byl s Vámi, tedy s těmi, kteří se zúčastnili. … Kdyby příště bylo něco, rád pomohu jakýmkoliv způsobem.Těm hajzlům se skutečně musíme postavit osobně – petice jsou tak pro média.

Zdraví

Pavel Jelínek, předseda ŽO Liberec“

„Vážený pane doktore, chtěl jsem Vám upřímně poděkovat za organizování odvážné protiakce na neonacistický pochod, který byl minulou sobotu. …

Samuel Abramson, rabín ŽO Karlovy Vary“

„Milý Františku, gratuluji k odvaze a jsem taky rád, že nebylo žádné zranění nebo pouliční bitka. Kdybych tam byl, tak bych byl s Vámi na ulici. … Děkuji a jsem hrdý na Vás a na Vaši odvahu.

S úctou

Thomas Salamon, rabín ŽLU a Westminster Synagogue, Londýn“


Foto.1 Neonacisté s hořícími pochodněmi pochodují z náměstí Franze Kafky.
pridej.cz

<= starší příspěvek   novější příspěvek => 
vaše komentáře:
[1] Vanda Hudečková,studentka: Reakce (23.10.2007, 09:41:47)
Je to neuvěřitelný výsměch všemu ponížení a utrpení Židů nejen za 2.světové války. Pokud náš pražský, výrazně pravicový magistrát opět povolí tento fašistický pochod, osobně se poprvé zúčastním smysluplné protiakce. Copak všichni zapomněli????
[2] Vladimíra Bošková: Podporuji vaše snahy proti neonacistům (23.10.2007, 12:31:05)
Domnívám se, že byste se měli odvolat k Ústavnímu soudu, od Městského soudu lze vznést dotaz k Ústavnímu soudu.
Jinak osobně podpořím Vaše úsilí i v ulicích.
Demokratický právní stát nesmí připustit žádné oslavy křišťálové noci a tak zjevnou provokaci ze strany neonacistů, ostatně obdobné organizace by měly být zakázány.
[3] B.Hroch.důchodce: odporné (23.10.2007, 19:30:15)
Vážení pánové, milí spoluobčané,
stydím se za to, že mohou naše soudy takto rozhodovat.Je to odporné.
[4] lisak37: soud (23.10.2007, 20:48:55)
Demokracie zvítězila!
[5] Jan Kaštánek, informatik: Soudy vyvolávají svými rozhodnutími pouliční nepokoje !? (23.10.2007, 22:28:25)
Kdo tuto situaci vyvolal, měl by být volán k odpovědnosti přinejmenším za potlačování práv menšin. Pochod přece nemusí jít těmito místy. Antisemita je člověk za prvé nevzdělaný, za druhé nekulturní a za třetí nemorální. Takoví lidé by neměli mít možnost rozhodování. Musíme se bránit.
[6] Lucie Nachtigalová: Kdy se sejdeme (24.10.2007, 09:02:06)
Moje židovská část rodiny pochází z Lipska. Při Křišťálové noci zbili a vyvlekli mého pradědečka před očima jeho šesti dětí a manželky z bytu a už se nikdy nevrátil. Později jsme se dozvěděli, že nepřežil Křišťálovou noc.
Ráda bych věděla hodinu, kdy se v Židovském městě
k odporu proti téhle fašistické provokaci sejdeme.
[7] Karel Ježek - lékař: Jdu do toho s vámi (24.10.2007, 10:40:32)
nejsem sice mladý ani Žid, ale jímá mne hrůza....

Než s lumpy tancovat to se chci radši prát!!!

KJ
[8] smrtihlav: (24.10.2007, 15:44:12)
Pane Kaštánku, antisemitismus je normální myšlenkový směr a nic nevypovýdá o tom, zda-li je člověk vzdělaný, kulturní či nemorální..Myslím, že lidé jako Richard Wagner, Arthur de Gobineau, Fridrich Nietzche a další, přispěli do pokladnice evropské kultury víc, než dost. Semitské národy byly vždy nebezpečím pro Evropu, ať už to byly Arabové nebo Židé, kteří se jako první nazvali vyvoleným národem! Prapodivná aliance Spojených Států s Izraelem je to, čeho se máme bát!
[9] Petr Verner - řemeslník: Nesmíme dál jen přihlížet.. (24.10.2007, 22:18:04)
Je mi na zvracení, je mi do breku a jsem děsně moc rozčílenej když vidím co si ten nacistickej dobytek dovoluje. Neprojdete!!! Smrtihlave jsi ubohá sračka a měl by si se jít léčit. Najděte si spolu s komoušema nějakej ostrov a tam se třeba umlaťte.
[10] Sokol: (25.10.2007, 09:35:02)
Nejsem věřící, ale nenechám veřejně hanobit památku kohokoliv bandou hloupých, rádoby neonacistických, dobytků. Na toto se nelze pouze dívat...tomu je třeba zabránit.....NEPROJDOU!!!
[11] Jan Kaštánek, informatik: Odpověď panu Smrtihlavovi. (25.10.2007, 10:52:10)
Vážený pane Smrtihlave, jsem rád, že svým příspěvkem jste potvrdil to, co jsem napsal. Děkuji.
[12] skybullet: SHAME (25.10.2007, 19:58:06)
Shame on the Czech Republic for allowing such a demonstration!
The civilized world is watching you: such things happen in countries like Iran or Pakistan....so maybe you should join the Arab League and not the EU.
Your little country will be even smaller if you allow this to happen.
[13] Loyd: Kilroy was here! (25.10.2007, 21:57:42)
Tohoto nápisu se báli všichni fašisté od výsadku na Normandii a je jedem i pro neonacisty...
[14] smrtihlav: Reakce na politicky korektní příspěvky (25.10.2007, 22:36:20)
Nevím, proč bych se měl jít léčit. Snad jenom proto, že mám trochu jiné názory, než ty, které jsou prezentovány v médiích a jsou brány jako jediné správné a společensky přijatelné..Takové myšlení vede k totalitarismu a omezování osobní svobody a to Vy jistě nechcete:-) Dobře, každý člověk jinak vnímá, má jiné zkušenosti a je i jinak ovlivňován..Pokud je ovlivňován jenom tím, co si přečte v novinách a co vidí v TV, je hlupák a ignorant. Pane Kaštánku, zkuste věcně argumentovat. Pokud napíšete, že je antisemitismus nemorální, nekulturní atd., pak očekávám, že to nějak věcně podložíte..P.s. Je správné, že máme jiné názory, protože pluralita (například názorů) je základním pilířem demokracie :-)
[15] Jan Kaštánek, informatik: Už naposledy, nemá to smysl. (26.10.2007, 12:32:53)
Například je naprosto k smíchu, když o demokracii mluvíte právě vy a komunisté. To je známka nevzdělanosti, jelikož nevíte, co mluvíte. Snažte se, abyste svým pojetím demokracie neškodili a neomezovali svobodu druhých. Vaše názory Vám nikdo nebere.
[16] danny: (04.11.2007, 13:05:22)
nackové provukujou ale pak zas dostanou na tlamu ale jinak proti nim nic nemam..
[17] Kenedz: (07.11.2007, 13:18:00)
Jenže pan Smrtihlav má naprostou pravdu! A čistě k pochodu. To, že magistrát ponechal datum, které je (o jeden den pozadu) shodné s křišťálovou nocí, to neznamená, že regulerně nahlášená demonstrace má být zakázána. Pochodujícím nejde o narušení něčí svobody, pokud nebude nikdo dělat problémy, tak pochod výjde a skončí kde má. Takže o co jde! A narušovat pořádek a svobody druhých tak můžou jedině AFA a podobní. Fascinují mě ony studentky, které rychle vyběhnou do ulic aby bojovali proti pochodu atd (to je tak přízemní)...místo toho aby jsme se všichni zajímali o důležitější problémy, které trápí naší zemi, tak odvracíme zrak k těmto střetům.
PS: Mimo mísu. Největšími vítězy 2.sv.v. se v souhrnu událostí stali samotní židé. Vznik Izrele, nedotknutelnost atd.
[18] FWS: Totenkopf... (07.11.2007, 21:26:18)
Smrtihlave, o vaší nevzdělanosti vypovídá zahrnování F.Nietzscheho mezi antisemity. Jeho úsměvná poznámka v Antikristovi se vám možná hodí do krámu. Na druhou stranu ovšem opomíjíte odvrhnutí jeho vlastní sestry, jelikož se spárovala s hloupým antisemitou. Také se rozešel s Wagnerem - jedním z důvodů byl právě jeho primitivní antisemitismus. Nietzsche antisemitismus nenáviděl, také se k tomu v jednom z dopisů vyjádřil. Druhým bodem je Gobienau, jehož dílo je velmi úsměvné. Umíte-li francouzsky, přečtěte si ho. Arthur byl inteligentní, avšak nevzdělanou osobou. O přílišné vzdělanosti nemůžeme mluvit ani v případě Wagnera. Antisemitismus nejde ruku v ruce s hloupostí, to ani v nejmenším. Antisemitismus vyvěrá z nevzdělanosti a především závisti...
[19] žena středních let 45 : pochody (08.11.2007, 19:21:23)
Prosím, zastavte tyto akce, moji rodiče prožili válku, maminka je češka, jejíž tatínek podporoval za války partyzány a tatínek němec, který musel na frontu, zažil velké utrpení, když zachraňoval třetí říši a pak prožil 2 roky v zajateckém táboře na Sibiři. Měl, štěstí, že se vrátil domů, mnozí ne, ať mír zůstává s touto krajinou. Helena
[20] Fe.: lítost (08.11.2007, 20:57:17)
je my to strašně líto že se najdou lidé kteří sou takových věcí schopni a stidím se že žiji v zemi kde je něco takového možné a kde se lidé co by stím měli nebo mají možnost něco dělat této odpovědnosti vyhýbají .

Slova nestačí....
[21] Republikán (nikoliv Sládkovec) a Slovan: Blahoslavení chudí duchem, neboť jim patří království nebeské... (14.02.2008, 02:59:45)
což platí pro většinu národa českého, zejména tkzv. televizním maniakům. Nechápou, ale spíše ani nechtějí vědět, že vše co vidí, slyší a čtou je jen účelová propaganda, řízená nadnárodní exekutivou. Co pak si nikdy nepovšimli, že všechny televize a noviny jsou na "jedno kopyto", t.j. jednotně simulované? Kdyby toto pravidlo porušil kterýkoliv novinář či redaktor, tak je druhý den nezaměstnaný. Vzpamatujte se a pořiďte si nejlacinější počitač, nejlacinější připojení k Internetu (třeba na splátky) a "brouzdejte". Za pár dnů si ani nevzpomenete, že nějaká televize existuje. Navíc získáte informace o kterých se Vám ani nezdálo a které se doma nikdy a z ničeho nedozvíte. Jedná se o Vaši budoucnost i Vašich dětí. Neváhejte, za pár pátků už může být pozdě!
[22] Křestanský Disident: Jo jo (16.11.2008, 09:45:19)
Židáci manipulují dost mají média mají policii mají všechno.Ačkoli nacizmus je protičeská idologie a nekterý náckové jsou opravdu hovada co se týče židů tak náckové mluví pravdu.To je tak průhledný že být antisemita není dnes už opravdu nic zvláštního.Tu akci před rokem v Praze proti těm židům jsem samozdřejmě podpořil.
[23] Konrád: (16.11.2008, 11:22:37)
[22] ad "...být antisemita není dnes už opravdu nic zvláštního." - ano, to máš pravdu. Být pitomcem opravdu není nic zvláštního, vždycky se najde dost hovad!
[24] Křestanský Disident: Co je na tom? (06.12.2008, 15:35:32)
Není pravda že by všichni antisemiti byly pitomci to snad nebyslíš vážne.Znám antisemity co mají vysoké školy.
V dnešní době je přijatelné opravdu na veřejnosti říci co jsou židé zač a že v Čechách by meli být jen Češi.Já se nestydím za to co vyznávám.
[25] Konrád: Ehm... (06.12.2008, 23:06:17)
Znám spoustu pitomců, co mají vysoké školy - k vystudování VŠ vetšinou není třeba Bůhvíjaké inteligence...
Mno, a i kdybych měl připustit, že "v Čechách by měli být jen Češi", tak mi jaksi uniká souvislost s židy a antisemitismem - drtivá většina židů, kteří žíji v Čechách, jsou Češi... Jak z hlediska státní příslušnosti (ČR), tak z hlediska národnosti (česká) - být či nebýt žid s tím (národnost, státní příslušnost) nijak nesouvisí...
[26] Křestanský Disident: (27.12.2008, 16:40:28)
Konrad:Máš pravdu že mnozí židé jsou pomýchaní z čechy a tak půlka židů v podstatě židi nejsou jen si na to hrají a zrazují svůj Národ.
Není to jen boj rasový ale hlavně jde o symboliku.Proč media nadržují hlavně židům? Kdyby se furt neomýlalo tech mýtických 6 milionů co údajně mělo zahynout v plynových komorách a tak tvrdě nešlo vůči ultrapravici tak by se ty lidi nebouřili.
Podle vás proč Osobnosti,Policie a všichni kdo mají přístup do novin a televize nadržují horlivě jen jedné straně jen těm jedněm? Ptám se Proč?