[teknival, czechtek, policejní násilí, lidská práva, lži politiků]
englishprotestykulturavideomédiahumorczechtek

CzechTek WebLog

Antifašistický protest je zcela legitimní, i když je úředně zakázan (MF Dnes)


2008-02-29, 14:53:00 • Komentáře / názory
Neonacisté ano, občané nikoliv?
(Přemysl Rosůlek, Mladá fronta DNES – plzeňský kraj, 29. února 2008)


PLZEŇANÉ O POCHODU EXTREMISTŮ

Zítra se v Plzni na druhý pokus uskuteční plánovaný pochod krajních nacionalistů. Akce chystané jejich odpůrci na tento den nebyly povoleny. Své názory k tomuto tématu vyjadřují obyvatelé města a osobnosti veřejného života.
obrázek Neonacisté chystají druhý pokus projít se tuto sobotu kolem plzeňské synagogy.

Nyní mají požehnání soudů, které potvrdily nezákonnost zákazu jejich pochodu ze strany primátora města Plzně Pavla Rödla. Navíc příslušný městský obvod zakázal protiakci, kterou na stejný den nahlásila plzeňská Židovská obec. Úřady rovněž vrátily k doplnění ohlášení podané anarchisty. Extremisté tedy mají cestu zcela volnou.

I když se na první pohled zdá, že úřady upřednostňují neonacisty před těmi, kteří se chtějí bránit, včetně antifašistů, tak jednoduché to není. Neonacisté ohlásili akci jako první s dvouměsíčním předstihem. Úřad centrálního městského obvodu ji v zákonné třídenní lhůtě nezakázal. A tak se nabízejí dvě otázky: proč úřady rozhodly zcela opačně ve druhém případě, když jiný pochod, nahlášený extremisty na 26. ledna zamítly, a to i s řádným a logicky znějícím odůvodněním? Proč městské úřady brání odpůrcům neonacistů demonstrovat?

Mohly úřady akci neonacistů zakázat? Pozdější argument, že třídenní lhůta pro lustraci svolavatele je příliš krátká, nezní příliš přesvědčivě. Centrální městský obvod mohl jméno svolavatele pochodu Václava Bureše jednoduše „vygooglovat“, když už spolupráce s policií nefunguje. Ale paušální zákaz akcí určitých skupin v právním státě možný není. Stačí pohled do sousedního Německa, kde neonacisté často legálně pochodují pod nejrůznějšími záminkami.

V nedalekém Schwandorfu svolala shromáždění za oběti sexuálního zneužívání soukromá osobaWilliWiener, jinak předseda radikální politické strany NPD v Regensburgu. Načasování manifestace nápadně připomínalo události před 19 lety, kdy neonacisté podpálili budovu, v níž zahynulo několik cizinců.

Dalším příkladem může být Kassel, v němž neonacisté naplánovali vzpomínkové akce za oběti bombardování města ze 22. na 23. října roku 1943. Podobná manifestace extremistů proběhla před několika dny také v Drážďanech.

Všechny výše uvedené akce byly legální, ale vždy se setkaly s odporem politických stran, odborů, církví, organizací, firem i široké veřejnosti. Jen pro zajímavost, primátor města Kasselu neměl právo na zrušení demonstrace, a také ji ani nezakázal, ale vyzval všechny občany města, aby se zúčastnili antifašistického shromáždění před radnicí.

V souvislosti se zamítnutím konání manifestací proti neonacismu ve stejný čas a na stejném místě argumentují úřady bezpečnostními důvody správně, neboť chtějí zabránit střetům extremistů s občany. Ale vysvětlete to občanům, kteří prohlédli, že zaštiťování se svobodou slova je neonacistům pouhou záminkou...

Na pochod Plzní zve například webová stránka whitejustice pod článkem Pravda vítězí. Provozovatel stránek se zaštiťuje svobodou slova a stěžuje si na novináře, kteří prý slova svolavatele akce utopili v řece slov „neonacisté“ a „fašisté“. Stačí však letmý pohled na jiný článek téže stránky nazvaný Adolf Hitler v dnešní době, aby čtenář věděl, s kým má tu čest: „Adolf Hitler chtěl, aby Německo bylo silné, pevné a hlavně čisté. Nebylo v něm místa pro žádnou chátru a spodinu a především poznal, jaké nebezpečí hrozí od Židů. Poznal, protože v době svého mládí se s nimi stýkal. Nic nepomůže lépe než osobní zkušenost.“

Autor tohoto textu dále radí čtenářům, že nejlepší, „jaké to je být ve společnosti lidí s pejzy, je stýkat se s nimi. Každý dnešní NS (zřejmě Národní socialista – pozn. aut.) by měl se Židy být chvíli v kontaktu, aby poznal, co jsou zač.“

Nezbývá než konstatovat, že pokusíli se odpůrci antisemitismu proti legálnímu pochodu neonacistů kolem třetí největší synagogy světa tuto sobotu vytvořit neprostupnou hradbu z vlastních těl, jejich akce bude zcela legitimní, i když je úředně zakázaná.

***

„I když se na první pohled zdá, že úřady upřednostňují neonacisty před těmi, kteří se chtějí bránit, tak jednoduché to není.“

O autorovi| Přemysl Rosůlek, politolog ZČU Plzeň
pridej.cz

<= starší příspěvek   novější příspěvek => 
vaše komentáře:
[1] DrAgonfly: (29.02.2008, 15:06:52)
jéé to je můj profesor:)
[2] Václav: (29.02.2008, 17:30:29)
Tak konečně něco jakž takž objektivního. Ještě bych přidal, že dnešní neonacisti se s Židy většinou nesetkají. Já s jedním povedeným zkušenost mám. Svým chováním provokuje lidi k antisemitismu víc, než tisíce neonacistů. Jednou například řval na recepční na VŠ-kolejích, že za večer utratil více, než ona vydělá za měsíc. Jindy se zase chlubil, že pro něj není problém "sundat" provozní budovy, stejně jako kteréhokoli nižšího úředníka, kdykoli se mu zachce, protože na nejvyšších místech sedí často židé, a ti mu vyhoví. Potom se není třeba divit, že například lidé, kteří se s tímto individuem znají, asi nebudou chtít bránit synagogu.

Nejsem neonacista, to bych musel přijít o rozum, abych se jím stal, ale moc bych podobným hovadům přál, aby dostali od neonacistů pořádně po tlamě. Ale obávám se, že tato individua na demonstraci v Plzni nebudou, zato budou s potěšením sledovat, jak jejich zájmy chrání naivní šestnáctileté holky, které právě dočetly deník Anny Frankové.
[3] 2baksa: (29.02.2008, 18:51:21)
autor má asi taky tzv auschwitz syndrom...
[4] chad: václava nechceme více tady!!! (29.02.2008, 22:31:49)
pozor jde o mentálně nevyvinutou, a psychologicky nedospělou osobu jejíž přítomnost zde je nacionální provokací . . .(kam s vlastenci - pryč z tohoto webu)
[5] Byrushalaym: (29.02.2008, 22:45:34)
Heh, vždyť je to jen další prudič... na každé diskusi se vyskytne časem nějaké pako, které exhibuje. Tentokrát se nám tu zjevil Václav. Tož když nebude diskutovat k věci, tak si ho nevšímejme, no ni? Shalom.
[6] Václav: (29.02.2008, 23:50:10)
chad: Mám zkoušky z psychologie, tak asi vím, jak na tom jsem.
[7] wee: (01.03.2008, 01:12:51)
tak si jdi cvicit jinam pako
[8] Konrád: Kecáš, Václave... (01.03.2008, 17:53:22)
[6] A pokud je máš, tak to svědčí o bídné úrovni instituce, u které jsi ty zkoušky udělal, protože jinak bys věděl, že jako dobrý psycholog těžko můžeš hodnotit svůj vlastní psychický stav...
[9] Konrád: BTW (01.03.2008, 18:23:58)
[2] Ano, nácek asi nejsi, nicméně ovšem ale očividně (jak tě již delší dobu pozoruji) jsi 'pěknej' antisemita...
[10] krtek: (01.03.2008, 20:11:30)
Václav je konzerva,která musí dodržovat všechny předpisy,včetně těch,který neexistujou,v žádným případě nesmí vyčnívat ze stáda a na 99% poslouchá ČRo2. Prostě náš opak.Bych ho chtěl vidět,tu jeho šusťákovou soupravu a krátký ulízaný vlasy :D
[11] Václav: (01.03.2008, 23:16:35)
krtek: ČRo žádného čísla téměř nikdy neposlouchám. Jsem zastáncem omezení "veřejnoprávních" médií a zdobrovolnění koncesionářských poplatků. Šusťákovou soupravu taky běžně nenosím. Krátké vlasy mám, jako většina mužů.
[12] Sven: Prosím k věci a policie selhala!!!! (01.03.2008, 23:22:20)
Má smysl se hádat o tom, zda příspěvek Václava je antisemitský, nebo jestli jeho autor je psychicky zdraví či ne? Nato si udělá názor každý sám a evidentně se ve většině komentátorů shodla nad tím, že jeho komentář příliš velkou hodnotu nemá. Nicméně názor to je a já vyzývám k větší toleranci k názorům, i přesto že nejsou příliš košer. Takové vzájemné urážení a nevěcné reakce často zabíjejí diskuzi k tématu! Otázkou spíše je, jak by se účinně mělo postupovat proti propagaci neonacismu a pravicovému extremismu a podobným akcím těchto lítost vyvolávajících a omezených lidských bytostí? A za další, zda se účinně povedlo demonstrovat sílu a odpor vůči pochodu 1.3. 2008. Na demonstraci jsem byl a osobně mě velice urazil postup policie, která vyklidila neonacistům náměstí Republiky (symbol města a nejvýznamnější veřejný prostor) a jeho okolí v okruhu cca 200m, aby měli klid pro pronášení svých projevů a nedala prostor normálním lidem vyjádřit svůj odpor vůči jejich demonstraci přímo na náměstí. Paradoxem mimojiné bylo, že tzv. "projev za svobodu" slova si mohla vyslechnout jen skupinka "vyvolených" holohlavých!!!
[13] Mano Negra: 2Sven (02.03.2008, 00:20:36)
Vlastne jsem rad, ze nackove do Plzne dorazili, protesty proti nim byly zakazany, aspon se par lidi mohlo presvedcit o bezne policejni praxi. Zrejme dokud to clovek nezazije ve vlastnim meste neuveri.
Na druhou stranu Svene, kde si doposud zil? Vratil ses z emigrace?
A to jeste kupodivu policie prottestujici antifasisty nerozehnala, takze ke kopmpletnimu divadlu, jeste znacna cast predstaveni chybela, mozna priste.
[14] krtek : příspěvek k tématu (02.03.2008, 11:31:07)
Václav: proč neposloucháš ČRo?
[15] dim: (02.03.2008, 13:13:19)
takovejch kretenu, jako je ten o nemz pise vaclav v prvnim prispevku, se najde v kazdym etniku dost - takze nevim co to ma spolecnyho s pochodem neonacistu...
[16] Sven: 2 MANO NEGRA (02.03.2008, 17:52:35)
JEdna vec jsou policejní postupy, které jsou dané a policejní strategie v krizových situacích je propracovaná a i v Plzni byla efektivní. K žádným střetům a násilí nedošlo a nebyla ohrožena veřejná bezpečnost (ve smyslu násilí a ničení majetku). Běžné policisty zato kritizovat nelze, poslouchají rozkazy a dělají svou práci jako profesionállové. Mně vadí to, že někdo ve vedení dopustil protestovat náckům připravil naprosto vyklizené náměstí aby měli klid na svoje projevy. (to už jsem psal) Z emigrace jsem se nevrátil, o institucích ČR a především o praxi v nich nemám iluze stejně jako o české společnosti. Nenamená to ovšem že je to správně a že je nezbytné se tomu přizpůsobovat!
[17] Mano Negra: 2Sven (02.03.2008, 21:30:30)
Ja jsem prece netvrdil, ze je to spravne a ze se to nema kritizovat. Ja sem se jen divil, ze se divis, kdyz tenhle policejni pristup neni nic noveho a policie ho praktikuje peknou radku let ...
[18] Václav: (03.03.2008, 00:29:06)
dim: Ale nikdo v ČR běžně nedělá demonstrace za Poláky, ani proti Polákům, za Japonce, ani proti Japoncům, za Portugalce, ani proti Portugalcům. Izraelci se přece jen od ostatních národů trochu odlišují, mj. právě tím, že vyvolávají velmi silné emoce, a to pozitivní i negativní.

(Kdyby chtěli Burešovy hordy pochodovat na výročí Hirošimy, nebo na nějaké významné výročí čínských/vietnamských dějin, navíc kolem asijských objektů, jistě by z toho nebyla taková aféra, jako když se jejich pochod dotýká objektů zájmu státu Izrael, přitom by nebyl problém nepřímo dokázat, že se pochodu zúčastní rasisti.)

krtek: Protože jsem nepoznal důvod, proč jej poslouchat. Zprávy si přečtu na internetu a z jejich hudby taky nejsem "urvaný". Ze stejného důvodu jsem pro zdobrovolnění koncesionářských poplatků.

Sven: Bylo by podle Vás lepší, kdyby se na tom náměstí odehrála bitka, a policie by pouze před bitkou oddělila z obou davů děti a nesvéprávné osoby?
[19] Jakub: (04.03.2008, 13:16:12)
for Vaclav:
a) Izraelci? Jestli o tom nahodou nevis, v Izraeli zije spousta lidi jinych etnik nez zidovskeho. Ano jiste, nackove udelali i par protestakc primo proti Izraeli jako takovemu, ale to byly spise vyjimky. Nackove se ale snazi hlavne "vymitit Zidy z CR" a Izrael je ponekud mimo jejich sferu zajmu. Koneckoncu neni to tak davno, co medii probehla zprava o tom, jak skupina Izraelskych nacku (!!!) behala po Tel-Avivu, vyhledavala a napadala ortodoxni (mozna ne ortodoxni, ale "jen" etnicke) Zidy. Nakonec byli vsichni zatceni policii.
b)Holokaust nemuzes srovnavat s zadnou jinou udalosti - ani jaderne bomby shozene na Hirosimu a Nagasaki pro rychlejsi ukonceni valky (ano, je to neustale strasne sporne, ale pravdou jsou 2 veci - to, ze by Japonci svoje "domaci" uzemi branili do posledni kapky krve a ze by diky tomu doslo k nepopsatelnym masakrum vojaku i civilistu, i to, ze v te dobe nemel nikdo naprosto presnou predstavu o o presne sile a nebezpecnosti obou bomb), ani novodoba (a patricne krvava) "kolonizace" Dalneho Vychodu Japonci v letech 2. sv. v. , ani masakry v Koreji ci Vietnamu, ani zadny okamzik z nesmirne krvave historie Ciny (ikdyz tam by se mozna neco trochu podobneho naslo, zase tak "kovany" v cinske historii nejsem, takze nemohu sve tvrzeni dolozit na 100%), ani rizeny hladomor na Ukrajine ve 30. letech 20. stol. a dokonce ani "politicka genocida" Rudych Khmeru v Kambodzi v letech 70. - nic z toho se nemuze vyrovnat systematickemu vyhlazovani jednoho naroda druhym a "cisteni rasy" ve jmenu "vyssiho dobra". Proste ne. Ja vim, je dost problematicke (a docela zvracene) srovnavat tato zverstva jedno s druhym, ale podle meho nazoru opravdu "vitezi" myslenka nacizmu - kompletne vyhladit VSECHNY Zidy (a podstanou cast Sovanu, abych nas nevynechal ;)). Tudiz Hitlerovo pohrobci hrde se hlasici k jeho odkazu a jeho ideoologii jsou pro nasi spolecnost nebezpecnejsi nez kdokoli jiny. Krom toho, v nasi (ceske) spolecnosti jsou Zide jiz mnoho staleti a jsou s nami vice nez dosti svazani (divil by ses, kolika lidem tady v CR koluje v zilach alespon promile zidovske krve - a ja asi take ;)) a zrovna tak jejich historie (samozrejme ta novodoba) s tou nasi. Na rozdil od historie narodu z Dalneho Vychodu (ano, Vietnamce tu mame uz par let, ale z historickeho pohledu je to porad teprve chvilicka). Tudiz problematika holokaustu a vyhlazovani Zidu se nas dotyka (a to i proto, ze Hitler mel s vetsinou Slovanu podobne plany jako s Zidy) podtatne vic, nez problematika jakehokoli jineho masoveho vrazdeni.
[20] Hans: (08.03.2008, 19:40:56)
Jednou se projevi ta vase oslavovana demokracie a vy hned brecite!Pod vlivem drog a alkoholu vyrvavat hesla a nadavky,pres kordon policie!Kdyby tam policie nebyla,tak ani neprijdete.Protoze by jste dostali nakladacku a to ikdyby vas bylo vic!!RaHoWa!!
[21] Sven: To Hans (09.03.2008, 15:58:40)
Za prve: hned z prvni vety vyplyva, ze ty asi uplne zastacem demokracie nejsi, ale nejspis bys chtel zit a pochodovat pod vlajkou nejakeho totalitniho rezimu, vid? Za druhe, dle meho nazoru, ani poradne pojmu demokracie nerozumis, vid? Jinak mas pravdu, sel z vas obrovsky strach, diky bohu, ze tam bylo tolik policistu, jinak byste nas vsechny (vy kluci naposilovaní hloupí holohlaví) co jsme tam byli straslive zmlatili! Urcite by se ti to moc libilo vid? Povidej, co by se ti jeste libilo? HoWaDo!!
[22] Hans: To Sven (10.03.2008, 20:04:23)
Vis,ona opravdova demokracie neegzistuje.Byla jen za doby Husitu,kdy o svych vecech rozhodovali na schromazdenich!Libilo by se mi,kdyby jste trosku premysleli a poslouchali,co chceme rict!Ja ani nikdo jiny z NS nema za potrebi mlatit lidi pro zabavu.Mas pravdu,posiluji a ucim se thaiboxu.Ale ne abych mlatil lidi,ale dokazal branit sebe a sve nejblizsi!!