englishprotestykulturavideomédiahumorczechtek

CzechTek WebLog

Kotrba: Kill nazi - recenze na Tarantinovy Parchanty (Blisty.cz)

2009-09-8, 8:56:00 • Video a filmy

Tarantinovi doposud neglorifikovaní Bastardi

(Štěpán Kotrba, Britské listy, 8. září 2009)

V nejnovějším filmu Hanebný pancharti (Inglourious Basterds) Quentin Tarantino oslavuje – konečně, po půl století – hrdiny. Ne ony čítankově moralizující, sebeobětující se kapitány Nálepky, ale ony neviditelné, kruté až sadistické, nebo naopak bázlivé ale přitom až bláznivě odhodlané a odvážné hrdiny světové války proti nacismu. Muže a ženy, jejichž psychiku navždy změnila válka. Okupovaná Francie s vichistickou kolaborantskou vládou, dvojitými agenty, udavači a poklidným životem maloměšťáků se stává bojištěm, na kterém se utkává jednotka ke všemu odhodlaných zabijáků. Žádné slitování, žádný humanismus, ale samoúčelné zabíjení. Pro radost ze smrti nepřátel a pro pomstu a smrt blízkých. Nebrat zajatce je krédem číslo jedna. Šířit mezi nacisty děs svou krutostí je krédem číslo dvě.

více na ..:. Blisty.cz :.

...

Šošana se rozhodne pomstít za svou rodinu, a vzdáleně se tím podobá hrdince Tarantinovy série Kill Bill. Tarantino dokonce původně ve své první verzi uvažoval, že by to byla taková trochu židovská Johanka z Arku, házela by Molotovovy koktejly, střílela by z karabiny na nacisty v kamionu. Nakonec se ale rozhodl pro mnohem tlumenější verzi, v níž se divoká židovka přes noc promění v elegentní mladou dámu, která vede roztomilé pařížské kino. Svou ďábelskou podobu vyjeví až ve chvíli, kdy se rozhodne se svým černoškým promítačem zapálit kino s německými pohlaváry.

A zde se motiv pohádkový protíná s indiánkou, reprezentovanou tady zupáckým huhňalem Aldou Rainem – alias Bradem Pittem. Tarantino se snažil pro Evropu zatajit jeho jizvu na krku. V rozhovoru pro Rotten Tomatoes ale prozradil, že je to pozůstatek po lynči, při němž Aldo Apač, ta postava má samozřejmě apačské kořeny, měl viset. Možná proto, že byl ve skutečnosti Indián. A kovbojové v Tennesee nemají rádi jenom černochy, ale ani indiány. Alda Apač najímá partu mordýřů, kteří se nemají mazlit nacisty, a pro jistotu jim hned sejmout skalp.

Proč Tarantino neskalpoval Hitlera? (Literárky.cz)

pridej.cz

<= starší příspěvek   novější příspěvek =>